Les amis perdus

Noen ganger så treffer man et menneske som får en enorm innflytelse på livet ditt. Noen av disse menneskene blir værende en del av livet ditt for alltid. Andre er der bare et glimmer av tid. Når man tenker tilbake så føles det ut som et blunk. Men der og da, så føltes det som om de skal være en del av deg for alltid. Og på sett å vis så er de det. For du glemmer dem aldri. Og de opplevelsene dere delte, var med på å forme den du er i dag.

Det er hun jeg feiret russetiden med, vi lo så vi ristet og jeg bodde hos henne i over en måned for det var så langt å gå de siste 300 meterne hjem.

Det er hun jeg dro til Paris med på 11 timers varsel, i buss, for å oppleve 10 timer på en trapp utenfor operaen i Paris. Med henne følte jeg meg kulere enn kulest og vi ble kjent mens vi planla å okkupere et stort gult hus for å lage kulturhus. Det ble det aldri noe av.

Så er det han fra Voss, han som reiste fra Bergen til Hvaler for å feire 18 års dagen min. Jeg har aldri vært så overrasket i hele mitt liv. Han gikk med 3 bukser over hverandre så man ikke skulle se igjennom, han hadde hanekam til månen og oksering i nesa. Aller lykkeligst var jeg når vi lå i senga midt på dagen og fylte en bok med ting som «hvorfor heter avføring «avføring», når påføring heter «påføring»?», «når ingenting fester seg til teflon, hvordan fester teflon seg til panna da?» og «når lava smelter alt, hvorfor smelter ikke vulkanen?».

Magien lå i å ikke finne svarene.

Noen ganger ønsker jeg å ta opp telefonen å ringe dere, men så tenker jeg. Kanskje magien ligger i alt det som har vært. Ikke det som kan komme.

Veronica Maggio – Sju sorger

2 kommentarer om “Les amis perdus

  1. Tilbaketråkk: Tristhet, kåtskap, forelskelse og mot | Gå med meg

Legg igjen en kommentar

