Pappa

IMG_7272

Han var aldri tilstede. Eller, jeg husker noen episoder. En egentlig. Vage minner om en sofa, jeg tror den var gammelrosa. Han ligger på ryggen og jeg sitter oppå han. Husker lukten av muffins fra en bakedokke og han som kiler meg. Kinderegg dukker også opp i minne. Vet ikke hvorfor. Jeg husker tingene han ga meg. En isskøyte Ken-dukke og en Barbie. Et tusenbeinkosedyr. En skinnjakke. Denne lille dukken med et brett muffins som den dag idag fortsatt lukter søtlig. Et bærbart musikkanlegg for barn, en sykkel og hvite porselenshester. Når jeg var 14 en gul game boy. Jeg så han ikke igjen før jeg var 19. Da fikk jeg et videokamera. Men det er ikke det jeg vil ha. Jeg vil ha flere minner. Som da jeg satt oppå han og han kilte meg. Jeg er 27 år gammel. Jeg har ikke sett han på 8 år, men alt jeg ønsker meg er flere gode minner med pappa.

Om ca 2 uker skal jeg til Frankrike og besøke familien. Da kommer han også. Vi skal sees igjen. Jeg gleder meg, og jeg er livredd. Gleder meg til å endelig kunne kalle noen «pappa». Redd for å ikke tørre å si hva jeg føler. Igjen. Jeg vil fortelle han om skuffelsene og smerten over at han aldri har prioritert meg. Om smerten over å aldri ha hatt en far som ringte på bursdagene mine. Men kommer jeg til å klare det? Kommer jeg til å klare å konfrontere den mannen jeg har lengtet etter å ha i livet mitt så lenge jeg har levd? Tiden vil vise. For jeg vil, tror, håper, ønsker at han bryr seg.

4 kommentarer om “Pappa

  1. etter å ha lest dette følte jeg en innmari trang til å skrive noe tilbake. mye fordi jeg kan trekke så mange linjer fra teksten din og til min egen far.

    du vet, ikke alle pappaer er like flinke til å være pappa. men de bryr seg nok, de er bare ikke så flinke til å vise det, ikke sant? ja. de bryr seg. de gjør det. jeg tror det. jeg håper det.

    1. Jeg vet helt ikke hva jeg tror. Det endrer seg hele tiden. Jeg tror og håper han bryr seg. Men noen dager så forsvinner den troen. Da tenker jeg at han ikke bryr seg. At han gir faen. Men jeg tror ikke de fleste gir faen i oss. Jeg har venner som gang på gang motbeviser det. Og jeg håper at jeg også gjør det en gang i blandt.

Legg igjen en kommentar

