Jeg husker det så altfor godt

tumblr_mxen252UWS1rm21fvo1_1280
 
Jeg husker det ennå. At vi hadde snakket om at vi ville kysse hverandre. Eller, vi hadde ikke snakket om det, vi var for feige til det. Vi skrev det på melding. Du hadde vært på besøk hos meg og nok engang så klemte vi hverandre hadet med rødming, fnising og spenning i luften. Men ingen turte, ingen tok sats. Så jeg sendte deg en bildemelding. «Vil du kline? Smil=Ja. Backflip=Nei». Jeg hadde skrevet det på en lapp. Hvit papir, svart tusj.
 
Jeg var ganske sikker på at du ikke kunne ta en backflip.
 
Du svarte tilbake at du hadde tenkt på det så lenge. Også den dagen, men at du feiget ut igjen.
Neste gang vi møttes, og skulle si hadet, så klemte, fniste, rødmet vi og kjente igjen på spenningen mellom oss for så å snu og gå hvert til vårt. Vi var kommet kanskje 20-30 meter fra hverandre når jeg plutselig hører meg selv rope navnet ditt, jeg går mot deg, tar tak i deg, og kysser deg. Det er noe av det modigste jeg har gjort. Det var ikke noe spesielt deilig kyss. Det varte ikke lenge. Det var slik et kyss blir når man begynner å le midt i det fordi man ikke hadde forventet at det skulle skje sånn, eller da. Og fordi den som kysset deg var så nervøs at hun ikke visste hvor hun skulle gjøre av seg. 
 
Det ble ingen flere kyss. Jeg ville, og flørtingen var der fortsatt. Du sa at jeg gjorde deg jelly i knæra og at du syns jeg var så jævlig bra. Men på et punkt så endret noe seg hos deg. Og det er helt greit. Følelser endrer seg. Det kan man ikke styre. Men jeg har aldri fått vite hva som endret dem. Vet du det selv?
Når jeg spurte så svarte du at ingenting hadde endret seg for deg. Men jeg har ikke innbilt meg det som var der, for jeg har ordene dine. Svart på hvit. Og jeg er like glad i deg nå. Selv om alt du kan gi er vennskap. For når det kommer til deg så er vennskap mye. Men jeg lurer fortsatt. Ville det kostet deg så mye å fortelle meg hva som skjedde?
 
 
 
(Bildet er tatt av den alltid like dyktig Cecilia Riis Kjeldsen)
Legg igjen en kommentar

